Welkom huiswerkheld! Welkom bij de achtste huiswerkchallenge. Tijdens de huiswerkchallenge dagen wij jullie uit telkens een voorwerp, locatie en gekke gebeurtenis in jullie huiswerk te verwerken. Deze worden random bepaald door een dobbelsteen! Maak het zo gek, grappig en mooi als jij kunt bedenken en stuur het in, dan krijg jij een verrassing toegestuurd! Elke keer heb je voor de huiswerkopdracht twee weken de tijd, tot de volgende editie dus. Je kunt jouw gemaakte opdracht insturen naar Het Huiswerkmonster en dan komt de surprise jouw kant op. Wat dat precies is, dat houden we nog even geheim. Dan nu de huiswerkchallenge van deze week, kijk mee!
 
* Studenten
 
Kleurpotloden
Het kantoor van de terreinknecht
Je inktpotje is telkens leeg
 
* Afgestudeerden
 
Kleurpotloden
Goudgrijp
Je inktpotje is steeds leeg

* terug

Tijd voor wat Tips & Tricks! Ons enige echte huiswerkmonster is in gesprek gegaan met de cursusleider Schouwer en de docent van Verweer tegen de Zwarte Kunsten! Ben jij benieuwd wat zij aanraden voor het maken van hun huiswerk? Zie hier de tips! Maar natuurlijk gaat het op WoP niet alleen om huiswerk maken, maar óók om huiswerk beoordelen, en dat is net zo leuk en belangrijk. Feedback geven is een ware kunst op zich, en in deze editie heeft het huiswerkmonster himself weer een vraag voor jou! Is het A, B of C? Reageer!

* De magische expert aan het woord

  1. Beschrijf de gedachten van je personage! Wat gaat er allemaal door het hoofd van je karakter tijdens de lessen? Niet iedereen dezelfde ervaring als het gaat over Zwarte Kunsten. Heeft je personage geen idee en gaat hij/zij onbevangen aan de slag? Is een familielid van je personage ten onder gegaan aan de Zwarte Kunsten en ben je daarom extra gemotiveerd, of juist extra bang om je te leren verdedigen? Beschrijf het! Zo kun je op zoek gaan naar de diepgang.
  2. Denk vooruit! Wil je personage later iets worden waarbij Verweer tegen de Zwarte Kunsten nodig is? Is je karakter een echte held die wil leren zichzelf en anderen te beschermen? Of wil je eerder een echte duelleerkampioen worden? Misschien wil je zelfs Schouwer worden? Of helemaal niets met Verweer tegen de Zwarte Kunsten te maken hebben en het zo snel mogelijk laten vallen? Door redenen en dromen in je huiswerk te verwerken kan je jouw personage nog meer tot zijn recht laten komen.
  3. Durf eens iets anders te proberen, en af en toe van de opdracht van de leraar af te wijken, er creatief mee om te gaan. Iedere spreuk heeft zijn eigen doel en elk stuk duistere magie kan andere wendingen hebben. Wie weet gebruik je een spreuk een keer op iemand anders, of laat je een vaas in allerlei stukken vliegen, in plaats van alleen braaf de oefening te doen. Er kunnen tijdens de lessen allerlei bizarre dingen gebeuren! Wie weet ontdek je zo nog andere kanten van de magie? Magie is immers pas duister als de doeleinden verkeer zijn, wie weet wat je nog allemaal met deze spreuken kan?
  4. Geef de personage gebreken oftewel negatieve eigenschappen en flaws. Je personage hoeft geen perfecte exemplaren van de mensheid te zijn. In feite is dat zelfs vaak saai voor de lezers en uiteindelijk ook voor de schrijver. Geweldige karakters komen voort uit de beproevingen die ze tegenkomen, en geloofwaardige karakters hebben menselijke gebreken, net als mensen in het echte leven. Een ideale manier dus om te oefenen met deze beproevingen is door huiswerk te maken, want elke les is een beproeving voor jouw karakter. Een goed personage ondergaat een namelijk soort verandering in de loop van het verhaal. Daarmee bedoel ik dus dat iemand die slecht is in iets. Een aspect waarvan jij op het begin besluit, dit is iets waarmee ik wil oefenen en werken tijdens de lessen. Voorbeeld: De eerste les rennen door een parcours heen maakt je karakter zo uitgeput dat deze nog 5 weken last heeft van spierpijn maar welke elke dag nu gaat joggen om het op te lossen. Aan het einde van zijn lessen periode kan die met gemak achter een crimineel aanrennen totdat deze uitgeput in een steegje leunt.
  5. Het leukste aan cursussen en huiswerk stukken is dat je personage kan groeien tijdens de lessen. Want wanneer zij groeien, groei jij met hun mee. Probeer dus vanaf het begin hier een stijgende lijn in te creeëren, zoals hierboven. Maar wat het nog leuker maakt is om een verhaallijn voor jezelf te creëren in deze zelfde lessen. Eentje waar je in vast kan bijten en continue inspiratie uit kan halen om door te gaan. Probeer het interessant te houden voor jezelf. Ontwikkel daarom een personage die jouw interesses weerspiegeld en schrijf wat jij zou willen weten over deze interesse. En vergeet niet toe te passen in elke les, een van de beste tips die ik ken: Waar iets mis kan gaan, gaat iets mis. Want dat iets mis gaat is niet erg, het is juist voor jouw schrijfstyle en personage een ontwikkeling om hier mee om te gaan én wij kunnen dan allemaal meegenieten van jouw gefixte blunders. (En vergeet niet, soms blijven blunders je nog weken achtervolgen.) De meest interessante karakters zullen iedereen verrassen. Denk er eens over na: we hoeven geen aandacht te besteden aan dingen die stabiel zijn. Maar als er iets onverwachts gebeurt - er komt bijvoorbeeld een wolf uit het bos - letten we op.
  6. Onthul hun wereld door middel van details. Verschillende schrijvers richten zich op verschillende details om karakter op te roepen. Sommige schrijvers zijn geïnteresseerd in het onthullen van karakter via kleding en uiterlijk, terwijl anderen aandacht besteden aan hun maniertjes en eigenschappen. Probeer deze te combineren en Show, not Tell toe te passen. Welke details je ook kiest, het is belangrijk dat je de fysieke wereld van je personage leert kennen tijdens het schrijven. Dat laat je jezelf en je personage ontwikkelen of dat nu in RPG is of in de lessen.

* De nakijkhoek

  1. “Laat ik alleen even zeggen dat het misschien een tikje voorbarig is om in dit stadium van je carrière al foto’s met handtekening uit te delen - dat zou eerlijk gezegd wel eens een beetje verwaand over kunnen komen, Harry,” zei Gladianus Smalhart ooit tegen Harry Potter toen Kasper Krauwel met alle geweld een foto met handtekening van hem had gewild. Smalharts’ totaal ongevraagde feedback sloeg dan ook volkomen de plank mis. Maar hoe moet het wel?
  2. Helaas is niet alle feedback in ons leven ideaal. Als jij in Smalharts’ schoenen stond, en zag dat Harry Potter een foto met handtekening uitdeelde, of in elk geval belaagd werd door een jongen met een camera die dat graag wilde, wat zou jij dan daarna tegen hem zeggen? Zet A, B of C (evt met uitleg erbij) in de reacties! Of heb je zelf nog een suggestie? En waarom zou jij niet voor de andere opties gaan?
  3. A: Hee Harry, wat gebeurde daar eigenlijk? Ik zag dat een jongen een foto met een handtekening van je wilde. Kan ik je misschien ergens mee helpen?
  4. B: Harry, een beetje advies: je moet gewoon meteen weigeren. Anders gaan mensen nog denken dat je het leuk vindt om beroemd te zijn.
  5. C: Wauw, Harry, wat leuk! Als iemand zoiets graag wil, ga er dan vooral even in mee, om aardig te zijn. Anders voelt die Kasper zich ook zo stom. Maar je hoeft het natuurlijk niet zelf uit te lokken hoor, dat zou een beetje verwaand zijn.

* terug

Ⓒ by Mael Jules Monroe