EDITIE 6, LESJAAR 26
Welkom magiërs, bij deze nieuwe editie van de Gouden Griffel! De briljante en zeer intelligente Hermelien Griffel is één van Zweinsteins beste studenten ooit, als zij in de leerlingenkamer zat te werken hoorde je altijd het fanatieke gekras van haar ganzenveer of het geblader in haar lesboek. Wij - Ellen en Riley van de Huiswerk Helden en professor Tealeaf - zijn benieuwd wie het stokje- eh, de veer van Hermelien over kan nemen en daarmee een Gouden Griffel verdient.

Elke week gaan wij op zoek naar enthousiaste huiswerkmakers en beoordelaars die hun lesavonturen en beoordelingen op een leuke, creatieve of bijzondere manier hebben beschreven. Wil je meedoen maar vraag je je af hoe dit ook alweer zat? Onderaan de rubriek lees je de spelregels en de manieren waarop jij mee kunt doen!

Voor de mensen die - om welke reden dan ook - moeite hebben met het lezen van deze rubriek hebben we onderaan de pagina een link geplaatst naar een document, hier kun je de rubriek zonder opmaak teruglezen.


Wauw, Rosemary… wat sloeg jij ons om de oren met práchtige stukken huiswerk! Een spannend geschreven ontmoeting met Zane waarbij de twee Rictusempra op elkaar oefenden, een werkelijk hi-la-risch stuk over Pulkerik Vlaflip, én een zeer uitgebreid verhaal over een excursie naar Beauxbatons. Tjokvol info en vol met fantasie! Door Rosemary’s uitgebreide omschrijving van de lessen zouden we bijna geneigd zijn om een WoB, World of Beauxbatons, op te richten, zo levensecht nam ze ons mee naar de Franse toverschool! Rosemary heeft dit jaar al een Gouden Griffel gewonnen - waar ze duidelijk ijverig mee aan het schrijven is gegaan - dus er zal een ander presentje haar kant op komen, gefeliciteerd Rosemary! Deze geweldige stukken lezen? Neem een kijkje in de #huiswerk-showroom!



Huiswerk

Wanneer Rosemary er op haar beurt doorheen stapte, werd ze verwelkomd met een adembenemend zicht. Overal stonden ijssculpturen die glansden als diamanten. Rosemary herkende een steigerend Abraxas-paard in één van de sculpturen. Wat mooi! Toen ze alles in zich had opgenomen, keek ze op zich heen. Ze kon Isabeaux niet meer vinden in de menigte die ondertussen was binnengestroomd. Rosemary stond er een beetje verloren bij, wat opgemerkt werd door professor Rivera die even verderop aan één van de tafels zat. "Rosemary!" riep de vrouw. "Kom erbij, hier is nog wel plek."



Maar we gaan natuurlijk wél een Gouden Griffel weggeven deze week, want natuurlijk hebben we ook een runner-up! Ryan Hayle schreef een mooi gedetailleerd stuk voor de muziekles, waarin hij voor het eerst de eupheniom - nee, euphonium uitprobeerde. De échte kennis over het instrument van de huiswerkmaakster kwam duidelijk naar voren in het stuk, ook al wist Ryan zelf er nog maar weinig van. Het inspireert helemaal tot muziek maken, wat een lief stukje huiswerk, gefeliciteerd Ryan met je Gouden Griffel! Ook voor dit stuk, neem zeker een kijkje in de #huiswerk-showroom!



Huiswerk

Zijn hart klopte in zijn keel en met een rood hoofd stond hij op. "Euh, hallo! Ik ben Ryan Hayle, een das, en ben de broer van Anoeïse wat er waarschijnlijk niet toe doet. Ik euh... Heb gekozen voor de Eupheniom-" "Euphonium" corrigeerde de docent. "Voor de euphonium dus! Maar kan er nog niet heel goed op spelen. Ik ga dus gewoon mijn best doen!"



Het was niet eens een Bombarda-les en er werd ook geen optater-spreuk gebruikt maar tóch lukte het Eloise Inkwood ons omver te blazen met haar beoordeling. In een positieve, uitgebreide beoordeling liet zij zien waarom ze - naast een behulpzame klasgenoot - ook een goed voorbeeld is als Assistent Leraar.

Eloise begon met een leuke, pakkende introductie; "Wat heb jij er een hoop perkamentvellen doorheen gejaagd, het is vast het langste stuk huiswerk dat ik ooit al heb mogen nalezen!" Bij zo'n compliment krijg je toch direct een grote glimlach als huiswerkmaker? Daarna ging ze goed in op de details vanuit het huiswerk en de IC belevenissen van de schrijver (en dat waren er veel!). Ook verwerkt ze de beoordeling op de eisen heel goed in haar feedback, ze geeft dit duidelijk aan door te beginnen met: "Even nog wat over de eisen die aan het huiswerk verbonden waren." Heel goed en duidelijk gedaan! Wat ook altijd leuk is om te lezen is als een beoordelaar afsluit met een motivatie waarmee je de schrijver uitdaagt om meer huiswerk te schrijven, Eloise deed dit zo: "Ik hoop er zo nog vele te mogen lezen!" Gefeliciteerd Eloise, jij wint de Gouden Griffel van deze week, we hopen nog veel van dit soort beoordelingen te mogen lezen... ;-)



Beoordelaar

" Want dit had zo fout kunnen lopen! Je hoofdmonitorschap, je reputatie, niet te vergeten dat professor Muijs nog heel wat strenger had kunnen zijn voor het inbreken in haar kantoor... Wat heb je dit knap uitgeschreven allemaal, ik heb vooral genoten van de uitgebreide dialogen tussen de twee hoofdrolspelers. Hoedje af!"



Professor Tealeaf is aan zijn ietwat chaotische tekentafel gaan zitten en heeft deze glinsterende veer gemaakt, speciaal voor de weekwinnaars van deze rubriek. Deze unieke, exclusieve prijs wordt wekelijks uitgereikt aan de schrijver van het gekozen huiswerkstuk en aan de schrijver van de beste of leukste beoordeling.

* Deze prijs wordt per persoon per schooljaar maar één keer uitgereikt, als je vaker in dat jaar de weekwinnaar bent dan is dat voor de eer, spotlight en wellicht een kleinigheidje.


Spelregels
・ opsturen/inleveren tot en met zaterdag
max. 3 huiswerkopdrachten per persoon per week
・ het mag zowel Zweinsteinhuiswerk als cursushuiswerk zijn
・ lever actueel huiswerk in, dat wil zeggen van het lopende lesjaar
・ voor het huiswerk gelden de algemene regels en richtlijnen
manieren om huiswerk in te sturen
・ stuur een uiltje naar Riley Marks, Ellen Aster en Malachi Tealeaf
・ in de Huiswerk-Showroom van de Huiswerk Helden op Discord
・ niet (en erop gokken dat wij het zien, maar dat is geen zekerheid)
weekwinnaars huiswerkopdrachten

Aspen Falk
week 2
Lucy Hadley
week 3
Jayden Parker
week 4
Ryan Hayle
week 5
runner-up na Rosemary
weekwinnaars beoordelingen

Juniper Blake
week 1
Mason Klank
week 4


Klik hier om deze editie te lezen zonder HTML opmaak